כאב צוואר - ממה הוא נגרם וכיצד ניתן לטפל בו? - רן ארבל אוסטאופת - מטפל בכאב

צוואר נוקשה הוא אחת הבעיות השכיחות בקרב נשים וגברים כאחד, שלרוב נגרמת כתוצאה מאורח החיים המודרני. כיצד ניתן למנוע ולטפל במטרד?

 

כאב צוואר, או צוואר נוקשה, יכול להיות מטריד ואף לפגוע בפעילות היומיומית, כמו גם ביכולת לישון טוב בלילה. לרוע המזל, זהו מסוג הכאבים הנפוצים ביותר, כאשר אחוז נכבד של גברים ונשים מדווחים עליו. 

 

השימוש הנרחב בטלפונים ניידים ובמחשבים, אשר גורמים לאנשים לעוות את צווארם ​​בזוויות משונות, הולך ומרחיב את התופעה המטרידה. למעשה, כיפוף הראש מטה על מנת להביט על הטלפון, על המחשב הנייד או על מכשירים אחרים, הוא הסיבה השכיחה ביותר למתח בצוואר. העמידה השפופה הזו, מעמיסה על השרירים והרקמות הרכות של הצוואר.

 

סיבות אחרות שעלולות לגרום לכאבים בצוואר, יכולות להיות יציבה לקויה, לסת קפוצה, לחץ, תנועת צוואר לא נכונה, פגיעה בצוואר או בעמוד השדרה וגם מחלות כמו אוסטיאוארתריטיס, שגורמת לשחיקה של הסחוס במפרקים ולצמצום של המרווח המפרקי.

 

מהן הדרכים למניעת נוקשות וכאבי צוואר?

 

לעתים קרובות, ניתן למנוע צוואר תפוס באמצעות מספר שינויים באורח החיים והצטיידות בכלי עבודה ארגונומיים. המניעה עשויה גם לבוא לידי ביטוי באמצעות שבירה של כמה הרגלים רעים, כמו יציבה לקויה. בנוסף, פעילות גופנית סדירה יכולה לחזק את השרירים ולהפחית את המאמץ בתנועה, לצד הפחתת הסיכוי להיפצע.

 

כמו כן, אי עישון או הפסקת עישון יכולים לסייע במניעת כאבי צוואר. 

 

סביבת עבודה ארגונומית

 

אנשים רבים עובדים בשולחן עבודה עם המחשב, במשך שמונה שעות ביום, ובישראל אף יותר. הפוזיציה הזו עלולה לגרום לצוואר נוקשה, כמו גם למחלות אחרות. הנה כמה דרכים למנוע צוואר תפוס בעבודה:

 

כוונו את הכיסא למצב נוח, כאשר כפות הרגליים נוגעות מונחות בקלות על הרצפה והברכיים מעט נמוכות מהמותניים. הקפידו על יציבה זקופה ונכונה בזמן הישיבה, כאשר הגב ישר והזרועות בגובה השולחן. בנוסף, יש להתאים את גובה מסך המחשב, כך שיהיה בגובה העיניים. כמו כן, מומלץ להשתמש במקלדת ובעכבר ארגונומיים.

 

לא פחות חשוב – אחת לשעה, קומו על מנת למתוח את השרירים והמפרקים והיו בתנועה כמה שיותר.

 

טיפים לצמצום הנזק שגורמת ההסתכלות בסמארטפון

 

נסו לצמצם ככל האפשר את משך הזמן שאתם מסתכלים בסמארטפון (טיפ שיועיל לכם גם בתחומים נוספים). התבוננות מתמדת מטה בטלפון, מושכת את שרירי הצוואר ומפעילה עליהם עומס מתמיד.

 

אם אתם מוכרחים להשתמש בסמארטפון לעתים קרובות, נסו כמה מהטיפים הבאים, על מנת להפחית את העומס על הצוואר:

 

  • החזיקו את הטלפון בגובה העיניים. 
  • הימנעו מהחזקת הטלפון בין הכתף לאוזן. 
  • השתמשו באוזניות או ברמקול. 
  • לאחר השימוש בטלפון, מתחו את הצוואר כדי להרפות את השרירים.

 

השתדלו לצמצם את משך הזמן בו אתם נוהגים

 

בדומה לישיבה ממושכת ליד שולחן העבודה, ישיבה מאחורי ההגה של המכונית, יכולה גם היא להשפיע לרעה על הצוואר. אם בכל זאת, אתם נדרשים לנהוג במשך זמן ממושך בכל יום, הנה כמה טיפים למניעת צוואר נוקשה:

 

  • קחו הפסקות כדי לצאת מהאוטו, לעמוד ולהתמתח

 

  • קבעו את המושב במצב המספק לכם את מירב התמיכה ומאפשר יציבה טובה.

 

  • הימנעו משליחת הודעות מהטלפון בזמן נהיגה. זה לא חוקי, זה מסוכן ובנוסף, הטיית להסתכל שוב ושוב מעלה ומטה מהטלפון שלך לכביש.

 

כיצד למתוח את הצוואר באופן הנכון?

 

במהלך נהיגה ממושכת, מומלץ לעצור מעת לעת ולבצע מספר מתיחות, שיסייעו למנוע כאבי צוואר. 

 

הנה כמה תנועות פשוטות למתיחות יעילות:

 

  • גלגלו את הכתפיים קדימה ואחורה.

 

  • כווצו את השכמות מספר פעמים.

 

  • הזיזו באיטיות את האוזן אל הכתף מכל צד.

 

  • הטו באיטיות  את הראש מצד לצד.

 

שנו את תנוחת השינה שלכם

 

האופן בו אתם ישנים בלילה, עשוי להשפיע גם על הצוואר שלכם. לדוגמא, שינה על הצד או על הגב, מעמיסה פחות על הצוואר מאשר שינה על הבטן. כשאתם ישנים על הבטן, אתם למעשה מאלצים את הצוואר שלכם להתאמץ לפרקי זמן ארוכים, וזה יכול לגרום לכאב ונוקשות. במידה ואתם ישנים על הצד במשך כל הלילה או חלק ממנו, מומלץ להצטייד בכרית הכוללת תמיכה לצוואר. גם מזרון מוצק יותר עשוי לסייע בשיפור המצב. בנוסף, מומלץ לעשות ככל שביכולתכם על מנת ללכת לישון כאשר אתם רגועים ונינוחים, ובמקרה שאתם חורקים שיניים, מומלץ לשקול את האפשרות של סד לילה. 

 

טיפול על ידי אוסטאופת מיומן יכול לעזור לשחרר ולמתוח את שרירי הצוואר והגב

 

במידה וכאבי הצוואר מהם אתם סובלים, מפריעים לפעילות היומיומית ולתפקוד השוטף שלכם, מומלץ לפנות לאיש מקצוע מתאים. כאבי צוואר יכולים לפגוע לכם בשגרת החיים, אך במקרים קיצוניים, ובמיוחד במקרים כרוניים, הם עלולים לחבל לכם באפשרות לעבוד ולהתפרנס, להשפיע לרעה על מצב הרוח ואפילו על הזוגיות והמשפחה.  בעיקר אם המצב הגיע לכך שהכאבים מקרינים לאזורים אחרים וגורמים לכאבי ראש, כאבי גב ועוד.

 

אחד מתחומי הטיפול היעילים ביותר בהקלה ואף במניעה של כאבי צוואר, הוא האוסטאופתיה. כאשר פונים לאוסטאופת, מקבלים לא רק טיפול שיקל על הכאב, אלא גם אבחון מלא ומדויק, שיוכל לצייר תמונה ברורה יותר של מצבכם הגופני. אוסטאופתים יודעים בדיוק כיצד לאבחן ולאתר את הנקודות שיש לבחון ולטפל בהן, כך שאם חלילה, כאב הצוואר למעשה מצביע על בעיה אחרת שאתם סובלים ממנה, הם יוכלו להגדיר אותה, לטפל בה ו/או להפנות אתכם לרופא או מטפל ספציפיים לצורך כך. אחד היתרונות הבולטים בתחום, טמון בכך שטיפול מסוג זה, עשוי להפחית את הצורך בשימוש בתרופות ובמשככי כאבים, לשפר את המצב לאורך זמן, להקל על הכאב ואף למנוע הישנות של הכאבים. 

 

ההודעה שלך נשלחה, תודה.
נחזור אליך בקרוב