טיפול בכאבי גב - מהי הדרך המתקדמת והיעילה ביותר? - רן ארבל אוסטאופת - מטפל בכאב

מי לא סבל מכאבי גב בנקודה מסוימת בחייו? כאבים באזור זה, ובמיוחד באזור הגב התחתון נפוצים ביותר, ונובעים משלל גורמים, החל מחוסר תנועתיות והשמנה, ועד לפעילות ספורטיבית מאומצת. הכל על השיטה העדכנית והיעילה ביותר לטיפול בכאבים בגוף בכלל ובכאבי גב בפרט

 

מי שמעולם לא סבל מכאבי גב, שירים יד. מעל לגיל מסוים, כל אחד נתקל בתופעה המטרידה, זו שיכולה ממש לפגוע באיכות החיים שלנו – כאב גב, ובמיוחד כאבים בגב התחתון.

 

יש לכך שלל סיבות, כאשר אחת העיקריון בהן טמונה באורח החיים היושבני של העידן המודרני, במסגרתו אנחנו בקושי קמים מהכיסא ובקושי מניעים את הגוף, מלבד הליכה קצרה למטבח להכין לנו כוס קפה או גיחה לשירותים.

 

סיבות נוספות התורמות להופעת או החמרת הכאבים, הן השמנת יתר, חוסר בפעילות גופנית, או לחילופין – פעילות ספורטיבית מאומצת מדי או לא מדויקת, היחלשות הגוף בגיל מבוגר, הריון שמעמיס משקל חדש על האגן והגב, יציבה לא נכונה, הרמת או נשיאת מטען כבד ואפילו חוסר שינה. 

 

למה דווקא הגב התחתון הוא זה שסופג את הפגיעה הכי חמורה? מאחר והגב התחתון והאגן הן הבסיס של פלג הגוף העליון שלנו, והם אלו שתומכים בחלק הארי של משקל הגוף. 

 

איך נזהה שהכאב הוא בגב התחתון?

 

כאבי גב יכולים להופיע בכל חלקי הגב, אם כי כאמור, השכיחים ביותר מופיעים בגב התחתון, בחלק במתחת לצלעות ומעל הישבן. לא פעם, הכאבים הללו גם מקרינים לפלג הגוף התחתון – לישבן או לאזור האגן והירכיים. 

 

הספקטרום של הכאבים מהסוג הזה הוא רחב למדי, כאשר הם יכולים להיות קלים, כאלה שניתן לתפקד לצידם, אם כי מדובר הפגיעה באיכות החיים, והם יכולים לבוא לידי ביטוי בדקירות או צריבה, ולעתים ממש לפגוע בתפקוד היומיומי. האזור הפגוע יכול להתנפח, סימן שעלול להעיד על התפתחות דלקת – מקרה שמחייב פנייה לטיפול מקצועי.

 

איך יודעים אם כאבי הגב מחייבים טיפול?

 

הסיווג המקובל של דרגות כאבי הגב, הוא שכאבים הנמשכים עד לשישה שבועות, מוגדרים ככאבים חריפים, כאבים שממשיכים להופיע בין שישה ל-12 שבועות, נחשבים לכאבים תת-כרוניים, ואילו מעבר ל-12 שבועות המצב מוגדר ככרוני.

 

המקרים המחייבים פניה לרופא, ומוטב למהר ולטפל בהם, הם המקרים בהם הכאבים נמשכים למעלה משישה שבועות, כאשר כאבי הגב מקרינים לעבר הרגליים, ובמקרים בהם הכאבים גורמים לבעיות של שליטה בסוגרים. 

 

מהן הדרכים הנפוצות לטיפול בכאבי גב?

 

שיטות הטיפול בכאבי גב עברו שינויים והתפתחויות רבות במהלך השנים, כאשר הניסיון הרב בתחום כה נפוץ, בהחלט מדבר בעד עצמו.

 

בעבר הלא רחוק, היה נהוג, כמעט באופן אוטומטי, לרוץ לרופא (לרוב לאורתופד, אם הצלחתם להשיג תור), ולקבל מרשם לתרופות או משחות שתפקידן למגר דלקות. במהלך השנים, מתפתחת ההבנה שאלו לא תמיד יעילות, ובנוסף, הן כרוכות לא פעם בתופעות לוואי קשות שיוצרות בעיה חדשה – התרופות שנלקחות בבליעה עלולות לגרום לצרבות ובעיות קשות במערכת העיכול (במידה ואלו נלקחות במשך תקופה ארוכה), ואף לבעיות בתפקוד הכבד והכליות. 

 

דרך נוספת שהיתה פופולרית עד לשנים האחרונות, היא טיפול באמצעות משככי כאבים – אופיאטים, שגם איתם מזוהות תופעות לוואי שונות החל מחולשה ועייפות ועד להתמכרות, דיכאונות והפרעות בשינה.

 

לכן, כיום היד כבר פחות קלה על ההדק כשמדובר בטיפול בכאבי גב באמצעות תרופות, שלא פעם נחשבות ל”פלסטר”, כלומר לטיפול שהוא יעיל בטווח הקצר בלבד ואינו מטפל בשורש הבעיה, ואילו טומן בחובו בעיות אחרות.  

 

אחת הדרכים המודרניות לטפל בכאבי גב בכלל ובכאבי גב תחתון בפרט, היא פנייה לאוסטאופת.

 

האוסטאופתיה היא שיטה  שפותחה בסוף המאה ה-19 בארה”ב ע”י רופא מנתח, ולכן היא מבוססת על ידע ומחקר מעמיק ששואב מהרפואה הקונבנציונלית, אך משלב גם אלמנטים מתחום הרפואה המשלימה. בעגה המקצועית – פארא- רפואי.

 

מדובר בשיטת טיפול ואבחון יעילה,בספקטרום רחב של סוגי כאבים ובעיות, כאשר באופן ידני בלבד, כלומר באמצעות מגע, גם מאבחנים וגם מטפלים בבעיות של כאבים שונים בגוף, וגם בבעיות של תנועתיות (או חוסר בתנועה), בעיות בשרירים ו/או בשלד ועוד. השיטה הזו יעילה במיוחד משום שהיא משפרת את זרימת הדם בגוף, את התפקוד של מערכות הלימפה והעצבים, את התנועתיות בגוף ועוד. למעשה, השיטה ממנפת את היכולת הטבעית של הגוף להירפא.

 

כדי לסבר את האוזן, על מנת לקבל תעודת אוסטאופת, יש לצלוח לימודים של חמש שנים ולרכוש הכשרה רפואית בתחומים רלוונטים החל מאנטומיה ופיזיולוגיה ועד רדיולוגיה ופתולוגיה.

 

אז איך זה עובד הלכה למעשה?

 

אוסטיאופתים משתמשים במגוון טכניקות על מנת לטפל באופן המדויק והנכון ביותר בכל מטופל ומטופל. הטיפול לרוב משלב עיסויים ולחיצות, בהתאם למבנה הגוף הייחודי של כל מטופל, ולפרמטרים נוספים כמו גיל ומצב רפואי. הטיפול יכול להיות עדין מאוד, אך גם יכול לכלול מניפולציות על המפרקים ועמוד השדרה, שיסייעו לקדם את הריפוי. 

 

למי מתאים הטיפול?

 

אוסטאופתיה היא תחום רחב ומגוון, במסגרתה ניגשים לטיפול בהסתכלות אישית ואינדיבידואלית על כל מטופל, ואילו הגישה היא הוליסטית, כלומר לוקחת בחשבון את המכלול של תפקודי הגוף. לכן, שיטת הטיפול הזו מתאימה לאנשים בטווח גילאים רחב, החל מילדים ועד לקשישים. פנייה לאוסטאופת תתאים במקרים של כאבים שונים בגוף, הן אקוטיים והן כרוניים, לטיפול בבעיות שונות במערכת השלד והתנועה, וגם במצבים בלתי שגרתיים כמו מקרים של פציעות, תאונות או לאחר ניתוח. כמו כן, במיוחד לאנשים העוסקים בספורט בשגרה, או כאלו שחוו בעיות שונות בתנועה או כאבים, הטיפול בשיטת האוסטאופתיה יכול להתאים לצורך תחזוקה שוטפת ושמירה על המצב הרצוי לאורך זמן. 

 

ההודעה שלך נשלחה, תודה.
נחזור אליך בקרוב