טיפול ומניעה של כאבי ראש במחזור: כיצד להתמודד עם שינויים הורמונליים? - רן ארבל אוסטאופת - מטפל בכאב

אצל לא מעט נשים, קיים קשר בין המחזור החודשי לבין הופעת כאבי ראש ומיגרנות. הסיבה לכך טמונה בשינויים בהורמונים אסטרוגן ופרוגסטרון, הממלאים תפקידי מפתח בוויסות המחזור החודשי. מהן שיטות הטיפול והמניעה היעילות ביותר?

 

היסטוריה משפחתית, גיל ומצב בריאותי, הם רק חלק מהגורמים הרבים התורמים להופעת כאבי ראש, אצל גברים ונשים כאחד. עם זאת, אצל נשים לעתים קרובות קיים קשר בין כאבי ראש לשינויים הורמונליים.

 

ההורמונים אסטרוגן ופרוגסטרון, הממלאים תפקידי מפתח בוויסות המחזור החודשי וההריון, יכולים להשפיע גם על הכימיקלים במוח, הקשורים לכאבי ראש.

 

רמת אסטרוגן יציבה עשויה לשפר את כאבי הראש, בעוד שרמות אסטרוגן ירודות או לא יציבות, יכולות להחמיר את כאבי הראש.

 

למרות ששינויי רמות ההורמונים אכן עלול להשפיע על דפוסי כאבי הראש, נשים לא לגמרי נתונות לחסדי מאזן ההורמונים שלהן, אלא שיש איך לטפל בכאבי ראש במחזור, וגם יש דרכים למניעת כאבי ראש הקשורים להורמונים.
 

מה קורה בזמן הווסת?

 

הירידה באסטרוגן, ממש לפני הופעת המחזור החודשי, עשויה לתרום לכאבי ראש. נשים רבות הסובלות ממיגרנות, מדווחות על כאבי ראש לפני או במהלך הווסת.

 

ניתן לטפל במיגרנות הקשורות למחזור בכמה דרכים, שהוכחו כיעילות:
 

קירור האזור

 

לא פעם, קירור אזור הכאב, עשוי לסייע בהקלה ובהרגעה. נסו לאחוז במטלית לחה וקרה או בשקית קרח בסמוך לאזור הכואב בראש או בצוואר, ממש כמו שבעבר היו מורידים חום לילדים. מומלץ לעטוף את שקית הקרח במגבת, על מנת להגן על העור.
 

תרגילי הרפיה

 

הקשר שבין סטרס לבין כאבי ראש, ובמיוחד סביב המחזור החודשי, הוא ידוע. אם כך, מדיטציה, נשימות וכל תרגיל הרפיה אחר שאתן מכירות ויודעות שהוא מסייע לכן להורדת מתח – עשוי לסייע גם בהקלה על כאב הראש.
 

ביופידבק

 

ביופידבק היא שיטת טיפול שהפופולריות שלה הולכת וגוברת, מאחר והיא אינה פולשנית והיא נחשבת לבטוחה למדי. מדובר בלמידה של דפוסי המוח האינדיבידואלים, ובשלב הבא, בודקים כיצד הם משפיעים על הגוף ומנסים להעניק למטופל כלים – כיצד הוא יכול באופן מנטלי לשלוט על תופעות בגוף, ביניהן גם כאבים שונים וגם כאבי ראש.  ביופידבק עשוי לשפר את כאבי הראש, בכך שהוא מסייע למטופל לעקוב אחר האופן שבו הגוף מגיב ללחץ.
 

אַקוּפּוּנקטוּרָה – דיקור סיני

 

יש לא מעט אנשים שהטיפול במחטים, בשיטת הדיקור הסיני סייע להם בהקלה על כאבי הראש, וכן עזר להם להפחית ברמות הסטרס ולהירגע.  
 

משככי כאבים ללא מרשם

 

הרופא שלך עשוי להמליץ ​​לך לקחת תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות (NSAIDs), כגון נפרוקסן נתרן (Aleve) או איבופרופן (Advil, Motrin IB, אחרים). תרופות אלו עשויות להקל על הכאב שלך זמן קצר לאחר תחילת כאב הראש שלך.

 

טריפטנים. הרופא שלך עשוי לרשום תרופות אלה החוסמות אותות כאב במוח שלך. טריפטנים לעיתים קרובות מקלים על כאבי הראש תוך שעתיים ועוזרים לשלוט בהקאות.
 

אוסטאופתיה

 

אוסטאופתיה מציעה טיפול יעיל במיוחד, מאחר והוא משלב מספר סוגי טיפול, שפועלים יחד ובמקביל, ומשפרים את איכות החיים. סוג טיפול זה הוכח כיעיל לטיפול במגרנות ובכאבי ראש. במסגרת הטיפול האוסטאופתי, מותאם לכל מטופל מערך טיפולים, שיכולים לכלול טיפול בתנועה, טיפול במגע, דיקור, ואף הנחיות לשינויים באורח החיים, שעשויים לשפר את המצב הבריאותי ככלל, ואת כאבי הראש בפרט. 

 

לעתים קרובות, טיפול מסוג זה תורם לעלייה באיכות החיים, ולשיפור דרמטי בכאבים.

 

כאשר מדובר בכאבי ראש, בדרך כלל מתמקד המטפל באזור הצוואר והגב העליון, חגורת הכתפיים, השכמות, בעצבים ובכלי הדם שבראש. כמו כן, המטפל בוחן ושולל מגוון מקורות היכולים להשפיע לרעה ולהחמיר את כאבי הראש, לרבות בעיות בסינוסים, בלסת ועוד.
 

טיפול מונע

 

במידה והמחזור החודשי סדיר, נטילת תרופות למניעת כאבי ראש כמה ימים לפני הווסת, במשך עד שבועיים לאחר תחילתה, עשויה להיות יעילה במניעת הכאבים.

 

במקרה שאישה סובלת ממיגרנות במהלך המחזור החודשי,או  שהמחזור אינו סדיר, הרופא עשוי להמליץ ​​על נטילת תרופות מניעה באופן יומיומי. 

 

ישנן שלל תרופות שרופאים נוהגים לרשום למטופלות, לצורך טיפול או מניעה בכאבי ראש הקשורים במחזור החודשי, החל ממשככי כאבים, ועד תרופות נוגדות דיכאון או מגנזיום. כך או כך, על הרופאים לערוך בחינה מעמיקה ויסודית, ולברר לגבי  מצבים רפואיים אחרים שחווה המטופל, על מנת לקבוע אילו תרופות עשויות להתאים לו ביותר.
 

ביצוע שינויים באורח החיים

 

שמירה על אורח חיים בריא ומאוזן, היא תמיד המפתח למניעה ולהקלה של תופעות לא נעימות וכאבים. ההמלצה הגורפת היא כמובן לעשות כל מה שניתן על מנת להפחית סטרס ולהירגע, באופן יומיומי. כמו כן, מומלץ שלא לדלג על ארוחות וכן להקפיד על תזונה בריאה ו”נקייה” עד כמה שניתן, כלומר להשתדל לצמצם בצריכה של מזון מעובד ולהרבות באכילה של פירות, ירקות, דגנים מלאים וחלבונים רזים ובריאים. בנוסף, פעילות גופנית הנעשית באופן קבוע, עשויה גם היא לעזור להפחית את התדירות, את משך וחומרת המיגרנות.
 

שימוש באמצעי מניעה הורמונליים

 

שיטות מניעה הורמונליות, כגון גלולות למניעת הריון, התקן תוך רחמי, מדבקות או טבעות נרתיקיות, עשויים לשנות את דפוסי כאבי הראש, כאשר הם יכולים לשפר או להחמיר אותם. עבור חלק מהנשים, אמצעי מניעה הורמונליים יכולים לסייע בהפחתת התדירות והחומרה של מיגרנות הקשורות למחזור, על ידי מזעור הירידה באסטרוגן, הקשורה למחזור החודשי. עם זאת, חשוב לדעת שלא לכל אישה יתאים סוג טיפול זה, ויש להתייעץ עם רופא, שיבחן היטב את המצב ואת ההיסטוריה הרפואית של המטופלת, לפני שמחליטים לעשות שימוש באמצעי מניעה הורמונליים, לצורך טיפול בכאבי ראש או מגרנות. 
 

ההודעה שלך נשלחה, תודה.
נחזור אליך בקרוב