האם גם אתם סובלים מפיברומיאלגיה? - רן ארבל אוסטאופת - מטפל בכאב

נכתב עלידי – רן ארבל DO
 
האם גם אתם סובלים מכאבים לא מובנים במספר מקומות בגוף במשך למעלה מ3 חודשים?
האם אתם סובלים מכאבים בשרירים ובמפרקים?
האם איכות השינה שלכם ירודה מאד?
האם אתם מתעוררים כל בוקר עם תחושת ישנוניות כאילו לא ישנתם ולוקח לכם זמן רב להתעורר?
האם אתם סובלים מבעיות קשב וריכוז?
האם אתם סובלים מדכאון ו/או חרדות והפרעות מנטליות שונות?
האם הייתם אצל הרופא משפחה והאורטופד ולא נמצא כלום בצילום והבדיקות דם תקינות?


אם כן, יתכן ואתם סובלים מבירומיאלגיה

פיברומיאלגיה הינה תסמונת דיספונקציונאלית אשר אין לה מקור אורגני ידוע, כלומר לא נמצא נזק לרקמה או סימן לכאב דלקתי או עצבי.
זו אמנם הפרעה התוקפת בעיקר נשים אך לא רק ונפוצה אצל 2-3% באוכלוסיה.
הבעיה איננה ניתנת לגילוי בבדיקות מעבדה או הדמיה (רנטגן/ MRI) הסיבה להפרעה לא ממש ידועה אולם נהוג לחשוב כי זו נובעת מהפרעה בפרשנות הכאב ע”י מערכת העצבים המרכזית וההקפית. מערכת העצבים נכשלת להפריד בין מסרים שאמורים לעורר כאב לבין אלו שאינם ומתפתחת רגישות יתר הגורמת לכאב ורגישות למגע שבמצב נורמלי לא היה גורם לכאב. כלומר סף הכאב משתנה ומערכת העצבים משדרת כאב גם ללא סיבה.

פיברומיאלגיה היא הפרעה כרונית הנמשכת למעלה מ3 חודשים ועשויה לגרום לירידה בתחושה באזורים מסוימים ועם זאת לרגישות מוגברת לכאב. הסימפטומים הם יומיומיים. כמעט תמיד יופיעו כאבי שרירים – הכאב מתחיל במקום אחד ומתפשט למקומות נוספים, לעיתים כאבי מפרקים אך לרוב רקמות רכות בלבד.
בעיות שינה יופיעו ב90% מהמקרים, חרדות, דכאונות, הפרעות קוגניטיביות, קשיי קשב וריכוז, פעמים רבות קיים מרכיב גנטי וקרובי משפחה נוספים יסבלו מההפרעה.
הכאב דומה לכאבים של שפעת ואינו מוקל ע”י מנוחה. לעיתים יש כאבי ראש או לסת או כאבי בטן. יש עייפות בבוקר ובצהריים. איכות השינה ירודה וגם אחרי שינה ארוכה התחושה היא שלא ישנתם מספיק. פעמים רבות תהיה ירידה בפעילות הגופנית ועליה במשקל. חלה ירידה בתפקוד היומיומי.

פיברומיאלגיה מתפתחת במקרים רבים כפוסט טראומה לתאונה או ארוע טראומטי מכל סוג היא נפוצה אצל יוצאי שואה, חיילים אחרי מלחמה ועוד.

כיצד מאבחנים?
האבחנה נעשית כיום ע”י בידקה גופנית פשוטה ע”י הפעלת לחץ של 3-4 קג במספר אזורים בגוף. וע”י תשאול לגבי הסימפטומים שהוזכרו לעיל (בעיות שינה/ עייפות במשך היום/ הפרעות קוגנטיביות/ חרדות/ כאבים יומיומיים ועוד)

מה כדאי לעשות?
אז זהו שיש הרבה מה לעשות כדי לשפר את איכות החיים.
טיפול באוסטאופתיה, טיפול פסיכותרפי, פעילות גופנית מתונה 3 פעמים בשבוע לפחות עדיף 5 – יוגה או ציקונג מומלצים מאד, להיות בסביבה תומכת ואמפטית עם אוזן קשבת.

הטיפול באוסטאופתיה עוזר מאד לתחזוקה והקלה משמעותית על הסימפטומים ושיפור אורח החיים.


ההודעה שלך נשלחה, תודה.
נחזור אליך בקרוב