מה גורם לכאבים באגן אצל נשים ומתי יש לפנות לרופא? - רן ארבל אוסטאופת - מטפל בכאב

כאבים בפלג הגוף התחתון, ובמיוחד באזור האגן, עלולים להצביע על בעיות שונות, כאשר חלקן מצריכות בדיקה של גורם מקצועי. כמה מהגורמים הנפוצים לכאב

 

כאבים באגן משפיעים על החלק התחתון של הבטן, בין הטבור למפשעה. אצל נשים, כאבי אגן עשויים להיות סימן לכאבי מחזור, ביוץ או בעיה במערכת העיכול, כגון אי סבילות למזון. יחד עם זאת, הכאבים הללו עלולים להיות גם סימן להתפתחות בעיה חמורה יותר.

 

במקרים מסוימים, כאבי אגן הם אינדיקטור לזיהום או בעיה במערכת הרבייה, או באיברים אחרים באזור. כאשר זהו המקרה, ייתכן שכדאי לפנות לרופא.

 

הנה כמה מהגורמים הנפוצים לכאבי אגן אצל נשים:

 

כאבי מחזור והתכווצויות

 

כאבי מחזור והתכווצויות, הם גורם שכיח לכאבי אגן בקרב נשים.

 

מבין כל תסמיני הווסת ותופעות הלוואי, הנפוץ ביותר הוא הכאב בפלג הגוף התחתון ובמיוחד באזור הבטן התחתונה. יותר ממחצית מהנשים, יחוו במהלך ימי המחזור כאב ברמה כזו או אחרת, במשך יום-יומיים לפחות.

 

כאבי מחזור יתרחשו בדרך כלל מיד לפני תחילת המחזור החודשי, שכן הרחם מתכווץ ומשיל את רירית הרחם. הכאב עשוי להיות דומה להתכווצות שרירים או דקירות.

 

שימוש בכרית חימום עשוי להקל על התחושה. תרופות ללא מרשם, כגון איבופרופן (אדוויל) ונפרוקסן (Aleve), עשויות גם הן לעזור להקל על הכאב.

 

במקרים של כאבים עזים הנגרמים מהמחזור, הרופאים יכולים להמליץ ​​על תרופות שונות.

 

ביוץ

 

במקרה שאישה חווה תחושת כאב בצד אחד של האגן באמצע המחזור החודשי שלה, ייתכן שהיא חווה מה שמכונה בעגה המקצועית “מיטלשמירז”. רופאים משתמשים במנוח הגרמני הזה כדי לתאר ביוץ כואב.

 

כאשר אישה מבייצת, השחלות משחררות ביצית, יחד עם נוזל נוסף. לאחר מכן, הביצית עוברת במורד החצוצרה ואל הרחם. הנוזל המשתחרר מהשחלה עשוי להתפשט בתוך אזור האגן, ולעתים, לגרום לגירוי באגן ולהוביל לכאב.

 

אי הנוחות עשויה להחוות במשך דקות ספורות או שעות, והיא עשויה להחליף צדדים בגוף, תלוי איזו שחלה שחררה את הביצית. הכאב הוא זמני ואינו דורש טיפול ספציפי.

 

דלקת שלפוחית ​​השתן או דלקות בדרכי השתן

 

דלקת בשלפוחית ​​השתן עלולה להתפתח בעקבות זיהום חיידקי. הדבר קורה מכיוון שחיידקים הנמצאים בנרתיק, בפי הטבעת או על פני העור, עלולים להגיע לשופכה, ומשם לעשות את דרכם לשלפוחית ​​השתן.

 

יש להבחין בין דלקת בדרכי השתן (UTI), שיכולה להיווצר בכל מקום במערכת השתן, לבין דלקת שלפוחית ​​השתן, הנוצרת בשלפוחית ​​השתן בלבד.

 

שני המצבים שכיחים אצל נשים. זיהומים אלו לפעמים יחלפו מעצמם, אך סדרה קצרה של טיפול באנטיביוטיקה, בדרך כלל תוכל לרפא דלקת שלפוחית ​​השתן ודלקות UTI אחרות.

 

זיהומים המועברים במגע מיני

 

כאבי אגן עשויים להצביע על נוכחות של זיהום המועבר במגע מיני (STI) כגון זיבה או כלמידיה. מובן מאליו כי זיהומים מסוג זה, מתהווים אצל אנשים הפעילים מינית, והם נפוצים ביותר.

 

יחד עם כאבי אגן, תסמינים אחרים של STI עשויים לכלול הטלת שתן כואבת, דימום המופיע בין ימי הווסת ושינויים בהפרשות הנרתיק.

 

כל מי שחווה שינויים אלה צריכה לפנות לרופא, על מנת שיוכל לאבחן STI ולתת טיפול מתאים , שבדרך כלל יכלול אנטיביוטיקה. כמו כן, חשוב מאוד ליידע שותפים מיניים על הזיהום, על מנת למנוע את התפשטותו.

 

מחלה דלקתית באגן

 

מחלת אגן דלקתית (PID) היא זיהום ברחם, שעלול לפגוע ברקמה שמסביב. PID יכולה להיווצר במקרה שחיידקים מהנרתיק או מצוואר הרחם, חודרים לרחם ומתרבים.

 

במקרים רבים מדובר בסיבוך של STI כגון זיבה או כלמידיה. לצד כאבי אגן, נשים עלולות לחוות תסמינים נוספים, הכוללים הפרשות נרתיקיות חריגות ודימום.

 

חשוב לדעת שמחלות דלקתיות באגן עלולות להגביר את הסיכון לבעיות בפוריות, ולכן כדאי לפנות לטיפול כמה שיותר מוקדם. הטיפול בדרך כלל יהיה מתן אנטיביוטיקה לטיפול בזיהום החיידקי.

 

אנדומטריוזיס

 

אנדומטריוזיס מתרחשת כאשר אנדומטריום, או רקמה שמצפה את פנים הרחם, צומחת מחוץ לרחם. אנדומטריוזיס עשויה להיות מקור לכאבי אגן כרוניים לאורך זמן אצל חלק מהנשים. כאשר המחזור מתחיל, רקמה זו מחוץ לרחם, מגיבה לשינויים הורמונליים העלולים לגרום לדימום ולדלקת באגן.

 

נשים מסוימות עשויות לחוות כאב קל עד חמור. כמו כן, אנדומטריוזיס עשויה להקשות על חלק מהנשים להיכנס להריון. הרופאים עשויים להמליץ ​​על טיפולים שונים, בהתאם לחומרת הסימפטומים.

 

דלקת בתוספתן

 

התוספתן, הוא איבר קטן הממוקם בבטן הימנית התחתונה. על אף שדלקת בתוספתן היא עניין נפוץ למדי, הדבר עלול להיות חמור ומסוכן למדי.

 

מי שחווה כאב חד בבטן הימנית התחתונה שלו, יחד עם תסמינים אחרים כמו הקאות וחום, צריך לפנות לטיפול רפואי מיידי, שכן זה עשוי להיות סימן לדלקת התוספתן.

 

אבנים בדרכי השתן

 

אבנים בדרכי השתן מורכבות ממלחים ומינרלים, כמו סידן, שהגוף מתקשה להיפטר מהם בשתן.

 

מינרלים אלו יכולים להצטבר וליצור גבישים בשלפוחית ​​השתן או בכליות, שלעיתים קרובות גורמים לכאבים באגן או בגב התחתון. האבנים האלו עלולות גם לגרום לשתן לשנות את צבעו, ולעתים קרובות להפוך אותו לוורוד או אדמדם.

 

חלק מהאבנים אינן דורשות טיפול, אך הו עשויות לגרום לכאב. במקרים אחרים, רופא עשוי להמליץ ​​על תרופות לפירוק האבנים או על ניתוח להוצאתן.

 

אוסטאופת יכול לאבחן, לטפל ולהפנות לטיפול מתאים

 

אם אתן סובלות מכאבים בגוף, ובמיוחד בכאבים באגן, כדאי לדעת שביכולתו של אוסטאופת לאבחן באופן מקצועי מהו הגורם הספציפי לכאבים הללו, ולהעניק את הטיפול המתאים, או לחילופין, להפנות אתכם לגורם מקצועי אחר שיוכל לטפל בבעיה. כמו כן, האוסטאופת יכול להנחות אתכן כיצד לחזק את רצפת האגן באמצעות תרגילים שונים, שעשויים למנוע מחלות שונות וכמובן להקל על הכאב.

 

ההודעה שלך נשלחה, תודה.
נחזור אליך בקרוב