כאב כרוני ודכאון - רן ארבל אוסטאופת - מטפל בכאב

נכתב עלידי – רן ארבל DO
 
איך נגדיר דכאון מג’ורי?
דכאון מג’ורי הינו מצב קליני ולא כל מצב של עצבות מתמשכת או דאון למשך מספר ימים מוגדר כדיכאון מג’ורי. אם אתם סובלים מלפחות 5 מהסימפטומים הבאים באופן יומיומי למשך לפחות שבועיים יתכן ואתם סובלים מדכאון מג’ורי. כמובן שלשם הערכה אישית ואבחנה מדויקת יש לפנות לאיש מקצוע.

* דכאון, תחושת דאון, עצבות, חוסר שקט המופיעים בצורה מחזורית
* ירידה או עליה במשקל ו/או בתאבון
* קשיים בשינה, שינה מועטה או מרובה
* תחושת חוסר מנוחה או עייפות וחולשה מתמשכים או החוזרים על עצמם
* איבוד ענין והנאה מפעילויות שבשגרה
* ירידה בחשק מיני
* תחושת אשמה או חוסר ערך עצמי
* בעיות ריכוז או זכרון
* מחשבות סופניות

הקשר בין כאב כרוני ודכאון
היום ידוע כי כאב כרוני הוא מחלה בפני עצמה. לעיתים נמצא לכאב סיבה אורגנית, כלומר רקמה פגועה או מגורה או נזק עצבי ולעיתים הבעיה חלפה והכאב נשאר. במצבים אלו דכאון נפוץ. גם במצבים בהם הכאב כן אורגני עשוי להופיע דכאון.
אותות הכאב לכאב כרוני מועברות למוח דרך המערכת הלימבית וההיפותלמוס – אלו מרכזים הקשורים לרגשות וסטרס ולכן כנראה מחזקות את הקשר בין דכאון לכאב כרוני.

דלקת היא מצב נלווה לסוגים שונים של כאב כרוני וישנם מחקרים המראים שדלקת מכילה חומרים שונים אשר אם מופרשים באופן ממושך עשויים לגרום לדכאון.

אנשים הסובלים מכאב כרוני ישנים פחות בלילה, עייפים ויותר חסרי שקט ביום ותפקודם התקין הופך מוגבל, הדבר גורם להם לבלות יותר זמן בבית, פחות בעבודה ובפעילויות חברתיות ומעלה תסכול כללי ופחד מהבעיה ממנה הם סובלים. אט אט מבודד אותם מהאוכלוסיה הנורמלית ועשוי לגרום לדכאון. דכאון מג’ורי מופיע פי 4 אצל אנשים הסובלים מכאב כרוני.


סיבות נוספות לקשר בין כאב כרוני ודכאון:
* דכאון כרוני הוא הצד השני של מטבע החרדה. ואלו קשורים זה בזה. חוסר ודאות מתי הכאב יחלוף וחרדה סביב המצב הרפואי
* אובדן שליטה על החיים – הכאב הופך להיות השולט ומשפיע על סדר היום והפעילויות. הכאב מגביל מאד ביכולת לנהל את שגרת היום באופן נורמלי.
* הצורך בעזרה מהמשפחה או בן/בת זוג גורם לתחושת אשמה ונחיתות
* תופעות לוואי של תרופות נוגדות כאב
* כאב כרוני עשוי להוביל לירידה בחשק המיני אשר עשוי להוביל לדכאון



טיפול באוסטאופתיה עשוי להקל על הסימפטומים, הכאב, הפרעות השינה המלוות והפרעות נוספות. טיפול הפועל על תנועתיות המפרקים ומשפיע על טונוס שרירי ואיזון סימפטטי (מערכת העצבים המעוררת/מרגיעה) עם הרגעה כללית.


ההודעה שלך נשלחה, תודה.
נחזור אליך בקרוב