חשיבות רצפת האגן, סיבוכים אפשריים וטיפול - רן ארבל אוסטאופת - מטפל בכאב

נכתב עלידי – רן ארבל DO
 
חשיבות על שמירה תקינה של רצפת האגן ידועה לכולם וחשובה במיוחד אצל נשים אולם גם אצל גברים לצורך שמירת תפקוד תקין של מערכת השתן ורביה ובכלל למניעת צניחת אברי האגן והבטן ולחלוקה נכונה של הלחץ התוך בטני ולמניעת לחץ על עמוד השדרה התחתון.

רצפת האגן נמצאת בתחתית האגן, מורכבת משרירים ורקמות חיבור (פציה) ותורמת רבות לתמיכה באברי האגן והבטן בכלל. כמוכן אחראית לסגירת השופכה כאשר הלחץ התוך ביטני עולה ובכך מסייעת רצפת האגן למניעת בריחת שתן.



רצפת האגן היא אחד מקירות חלל הבטן והאגן כמו גם שרירי הבטן העמוקים, הסרעפת, עמוד השדרה ושרירי הגב. רצפת האגן חיונית למניעת צניחת איברים לרוב בגילאים מתקדמים – לעיתים עד צניחת האיבר מבעד לנרתיק – תופעה היכולה לגרום חוסר נוחות, דימומים ועצירת שתן. רצפת האגן חיונית למניעת בריחת שתן וצואה ותפקוד מיני תקין ותפקודה הלקוי עשוי לגרור כאבי גב תחתון ואגן ולפציעות שונות.

פגיעה ברצפת האגן עשויה להתרחש לאחר הריונות – הלידה הראשונה פוגעת ברצפת האגן וכמוכן כל לידה נוספת, ניתוחים שונים, השמנה, מחלות ברקמת החיבור ופגיעות נירולוגיות שונות שעשויות להחלישה. צניחת איברים קשורה בעיקר לאיברי האגן: רחם, שלפוחית והמעי אולם גם לאיברים נוספים בחלל הבטן.

אם את סובלת מכאבים באגן, במפשעות, בבטן, בישבן, בנרתיק או צריבה במתן שתן, דלקות חוזרות, דימומים, שלפוחית רגיזה (קושי להתאפק, בריחת שתן, תכיפות גבוהה, קושי בריקון מלא של השלפוחית), כאבים בקיום יחסי מין – יש לפנות תחילה לגניקולוג לבירור ובדיקה נרתיקית רקטלית, בדיקות שתן ובדיקות US ולעמוד על חומרת הבעיה והמשך הטיפול. לרוב טיפול שמרני ותרגילים מעולם היוגה והרפואה האוסטאופתית יעזרו להקל על התסמינים ולמנוע התדרדרות.

לאוסטאופת יש כלים לאבחן ולאתר את המקור לבעיה ולטפל בהתאם בעזרת הכלים העומדים לרשותו.
חשיבות תחזוקת רצפת האגן חיונית לנשים וגברים אולם נשים הן אלו הסובלות מהתופעה יותר. הטיפול לרוב כולל חיזוק עלידי תרגילים לחיזוק שרירי רצפת האגן, טיפול אוסטאופתי ועשוי לכלול גם תרופות לטיפול בשרירי השלפוחית למניעת בריחת שתן ובמקרים חמורים גם התערבות כירורגית.

ההודעה שלך נשלחה, תודה.
נחזור אליך בקרוב