פריצת דיסק ובלט - רן ארבל אוסטאופת - מטפל בכאב
פריצת דיסק ובלט

בלט/ פריצת דיסק, עם או בלי הקרנות לגפיים, היא תהליך שכיח מאד באוכלוסיה הבוגרת אשר נפוץ יותר לאחר גיל 40, אולם עשוי להופיע גם בגילאים מוקדמים יותר. אצל שליש מהאוכלוסיה התופעה אסימטומטית (ללא תסמינים). לעיתים התופעה קשורה לטראומה גופנית או הרמת חפץ כבד בזוית לא טובה.

הדיסק הינו חומר סחוסי המפריד בין גופי החוליות, במרכזו חומר ג’לטיני אשר עטוף בחומר פיברוטי (המכיל חומר סחוסי) נוקשה אשר עם השנים נעשה יבש יותר. גנטיקה, אורח חיים סדנטטיבי (טלויזיה, כורסא ועוד), פעילות פיזית לא נכונה וישיבה ממשוכת עשויים לזרז את הסיכוי להופעת המקרה. אז הג’ל שבמרכז עשוי לבלוט לצד מסוים (בלט) או לפרוץ את המעטפת (פריצה). לרוב מופיע בין חוליות הגב התחתון L4-L5-S1 או בצוואר C5-C7.

עשויים להופיע כאבים מקומיים בגב התחתון, שרירים עשויים להתכווץ באזור ולגרום לכאב והדיסק הבולט/פרוץ עשוי לגרות את העצב ולהקרין כאב, נימול או הרדמות או חולשה לכיוון הרגל והישבן (תופעה הנקראת סיאטיקה או אישיאס) או לכוון היד, השכמות, החזה או הראש כשמדובר בצוואר. זאת כתוצאה מלחץ מכני או גירוי כימי של חומר הדיסק באזור העצב.

פריצת דיסק אינה אמורה להגיע למצב כרוני ואמורה להפתר הרבה קודם בעזרת טיפול אוסטאופתי נכון ותרגילים.
מטופלים רבים מגיעים למרפאה עם חשש שהכאב שלהם נובע מפריצת דיסק ישנה שנראית בבדיקת CT או MRI אולם רבות בדיקה קצרה במרפאה האוסטאופתית מגלה שמקור הכאב אינו מהדיסק אלא מרקמות רכות סמוכות.

טיפול אוסטאופתי טוב ומדויק בטוח לחלוטין וכמעט בכל המקרים עוזר להקל על הכאב, לזרז את הריפוי ולמנוע סיבוכים עתידיים. אין צורך לפנות לרופא לפני שמגיעים או לעשות בהכרח CT או MRI .אם יש צורך האוסטאופת יפנה את המטופל לרופא או לבדיקה מתאימה.

אין סיבה לסבול ולחיות עם הכאב. חשוב להגיע למרפאה אוסטאופתית לבדוק ולטפל כדי למנוע מצב כאב כרוני מתמשך.

מחקרים מעידים

• אוסטאופתיה מקדמת שיפור ביצועים, החלמה מפציעה ומניעתה ויכולת בתחרויות*
• מניפולציה שדרתית אוסטאופתית מפחיתה כאב גב תחתון באופן משמעותי**
• אוסטאופתיה מפחיתה כאב גב תחתון יותר מאשר טיפול דמה***


* Osteopathic manipulative medicine and the athlete,Sports Medicine, feb 2008.
** American Osteopathic Association guidelines for osteopathic manipulative treatment (OMT) for patients with low back pain: Clinical Guideline Subcommittee on Low Back Pain, JAQA, nov 2010
*** Osteopathic Manual Treatment and Ultrasound Therapy for Chronic Low Back Pain: A Randomized Controlled Tria, ANNALS OF FAMILY MEDICINE, march 2013l

ההודעה שלך נשלחה, תודה.
נחזור אליך בקרוב