בעיות במערכת העיכול - מהם הסימפטומים הנפוצים ביותר? - רן ארבל אוסטאופת - מטפל בכאב

הפרעות במערכת העיכול  עלולות להשפיע על חלקים שונים הכלולים במערכת הנרחבת הזו – מהפה ועד לפי הטבעת, ולשבש את שגרת החיים. הפרעות אלו נחלקות לשני סוגים עיקריים – הפרעות תפקודיות והפרעות אורגניות. מהן ההפרעות הנפוצות ומהן הדרכים למניעה ולטיפול?
 
בעיות במערכת העיכול  עלולות להשפיע על חלקים שונים במערכת העיכול, מהפה ועד לפי הטבעת. הפרעות אלו בדרך כלל נחלקות לשני סוגים עיקריים – הפרעות תפקודיות והפרעות אורגניות. 
 

מהן ההפרעות התפקודיות של מערכת העיכול?

מחלות תפקודיות של מערכת העיכול הן שכיחות ביותר,  כאשר ברוב המקרים, מערכת העיכול עשויה להיראות תקינה בבדיקות, אך למעשה אינה מתפקדת כראוי. ההפרעות הללו יכולות לבוא לידי ביטוי בעצירות, בתסמונת המעי הרגיז, בבחילות, בצרבות, בגזים, בנפיחות, בשלשולים ועוד. 
 
גורמים רבים עלולים לפגוע בתפקוד מערכת העיכול ובתנועתיות התקינה שלה, ביניהם תזונה דלה מדי בסיבים, חוסר בפעילות גופנית, שינוי הרגלים פתאומי (כמו למשל במהלך נסיעה לחו”ל), צריכה מופרזת של מוצרי חלב, סטרס, התנגדות לדחף לביצוע פעולת מעיים (תופעה הנגרמת מטחורים), שימוש יתר בתרופות נגד שלשולים, אשר שלאורך זמן מחלישות את תנועות שרירי המעיים, נטילת תרופות סותרות חומצה המכילות סידן או אלומיניום ונטילת תרופות מסוימות דוגמאת תרופות נגד דיכאון, תוספי תזונה של ברזל ומשככי כאבים חזקים. כמו כן, גם הריון יכול לגרום לבעיות במערכת העיכול.
 

מהן הפרעות אורגניות במערכת העיכול ובמה הן שונות מהפרעות תפקודיות?

הפרעות אורגניות במערכת העיכול, כרוכות כרוכות בשינוי במבנה המעי, הנגרם כתוצאה מהתנוונות, דלקת או שינוי ממאיר. מחלות כמו סרטן המעי הגס, דלקת כיבית של המעי הגס, קרוהן, דלקת אפנדציט (תוספתן) ופוליפים של המעי הגס, הן חלק מהדוגמאות הנפוצות למחלות מסוג זה. במקרים מסוימים התסמינים חריפים ונפיצים, ומצריכים טיפול חירום. לעומת זאת, במקרים רבים יותר, התסמינים מתפתחים באיטיות, באופן נסתר, עד שלעתים קרובות קשה להבדיל בינם לבין אותן הפרעות בתפקוד המעי שאינן אורגניות, כגון עצירות, אי שליטה על היציאות, תסמונת המעי הרגיש ועוד.
 

כיצד תוכלו לדעת אם הגורם להפרעות במערכת העיכול אצלכן הן תפקודיות או אורגניות?

על הרופא המטפל לבצע בדיקות מקיפות, ביניהן צילומים פנימיים, לרבות אנדוסקופיה וכדומה, על מנת לאתר את שורש ההפרעה. כאמור, במקרים רבים, הסימפטומים של מחלות אורגניות זהים לאלה של מחלות תפקודיות; שלשולים, דימום, כאב, דליפה או אי שליטה על היציאות. שלשול המלווה בחום, או דימום עם אנמיה או חולשה קיצונית, כאב המלווה בירידה במשקל, ועוד.  

 

עצירות

עצירות היא בעיה תפקודית, המשבשת את שגרת היציאות ומפחיתה אותן באופן משמעותי. פחות משלוש יציאות בשבוע מוגדר כעצירות. עצירות עלולה להיגרם מחוסר בסיבים בתזונה, או משינוי פתאומי בשגרת התזונה או בשגרה ככלל.
עצירות גורמת למאמץ ניכר במהלך היציאות, דבר העלול לגרום לעיתים לבעיות אנאליות כגון טחורים. בנוסף, לעתים נדירות העצירות מצביעה על בעיה רפואית חמורה יותר. 
 

תסמונת המעי הרגיז/ הרגיש (Irritable Bowel Syndrome – IBS)


תסמונת המעי הרגיז הינה תופעה תפקודית אשר גורמת לעצירות או שלשולים ולאי סדירות ביציאות כמו גם כאבי בטן ותחושת נפיחות וגזים. התופעה לא מעידה על כשל אורגני באיברים במערכת העיכול כי אם ככל הנראה על כשל נירולוגי בקשר בין מערכת העצבים המרכזית למערכת העיכול. בין 5-25% מהאוכלוסיה סובלת מהתסמונת. נשים סובלות מהתופעה פי שלושה. האבחנה מתבססת בעיקר על תשאול הרופא המטפל (אנאמנזה).

 

טחורים

טחורים הם ורידים מורחבים בתעלה האנאלית, והם מוגדרים כהפרעה אורגנית. מדובר בכלי דם נפוחים העוטפים את פי הטבעת. הטחורים נגרמים על ידי עודף לחץ כרוני, כתוצאה ממאמץ במהלך יציאות, שלשולים מתמשכים או הריון.
על מנת לטפל בטחורים, מומלץ להיוועץ עם הרופא המטפל, כאשר ניתן להקל מאוד על התופעה באמצעות שיפור הרגלי היציאות (כגון הימנעות מעצירות, אי מאמץ במהלך יציאות וגישה מהירה לשירותים בעת הצורך), ובמקרים מסוימים הרופא ממליץ על משחות שונות ואף על ניתוח להסרתם.
 

טיפול בהפרעות במערכת העיכול באמצעות אוסטאופתיה

הפרעות שונות במערכת העיכול, כגון צרבות, אולקוס, רפלוקס, מעי רגיז, עצירות ומחלות מעי דלקתיות, ניתנות לטיפול באמצעות אוסטאופתיה ויסרלית. מדובר בשיטת טיפול המסייעת בהקלה על הסימפטומים המטרידים של הבעיות הנפוצות בעיכול, שאף מאפשרת ריפוי עמוק שלהן. האוסטאופתיה הויסרלית מתמקדת בטיפול באיברים הפנימיים, אם כי היא אינה משתמשת באמצעים פולשניים או בתרופות.
 
לאחר שהאוסטאופת המטפל מבצע בדיקות מקיפות ואבחונים, הוא פועל לשחרור המתח הכללי באזור בית החזה והבטן. בהמשך הוא מטפל בסרעפת, דרכה עובר הוושט ובצלעות. בשלב הבא מטפלים בקיבה, בוושט ובחלק העליון של המעי הדק. הטיפול כולל גם התייחסות לחוליות האחריות לעצבוב סימפטטי של הקיבה, הוושט והמעי הדק, טיפול בעצב התועה (הואגוס) וטיפול באזורים נוספים בגוף, הקשורים באופן ישיר או עקיף לתפקודי מערכת העיכול. כמו כן, מתבצעת גם עבודה על זרימת דם וניקוז לימפטי מאזור הקיבה והוושט.
 

ההודעה שלך נשלחה, תודה.
נחזור אליך בקרוב