סוגים שונים של כאב - רוצה להבין איזה סוג כאב יש לך ומה מקורו? - רן ארבל אוסטאופת - מטפל בכאב

נכתב עלידי – רן ארבל DO
 
כולנו חווים כאב. זו אחת היכולות החשובות ביותר ובלעדיה היינו חיים זמן קצר בלבד. למעשה ישנה מחלה כזו של אנשים הנולדים עם פגם ולא מסוגלים לחוש כאב כלל. הם מתים בגיל צעיר מאד. תארו לעצמכם מצב בו תיגעו בקומקום רותח ולא תחושו כאב (עדיף להרגיש כאב לא ?!). אם כן כאב הוא מנגנון הישרדותי חיוני ביותר. לפי האגודה הבינלאומית למחקר כאב, כאב מוגדר כ”תחושה וחוויה נפשית לא נעימה הקשורה בנזק ממשי או אפשרי לרקמה, או המתוארת במונחים של נזק מסוג זה”.


אם כך כאב לא תמיד מצביע על נזק ברקמה וגם כשכן, הכאב עשוי להופיע במקום שונה בגוף. שרירים עשויים להקרין כאב למקומות מרוחקים כך למשל כאב משריר באגן עשוי להקרין לכף הרגל ממש כמו בפריצת דיסק. בשל המבנה של מערכת העצבים כל רקמה עשויה להקרין כאב לאזור מרוחק.

החדשות הטובות הן שניתן לטפל ברוב סוגי הכאב אצל האוסטאופת באמצעות טיפול באוסטאופתיה


ישנם כמה דרכים לקטלג כאב:
כאב אקוטי וכרוני:
כאב אקוטי מגיע בד”כ בפתאומיות ונמשך זמן קצר. מקורו בנזק לרקמה כמו שריר, גיד, עצם, איבר פנימי ורקמות נוספות. כאב כרוני הוא כאב הנמשך יותר מ3 חודשים. תרופות רבות אינן יעילות בכאב כרוני. לעיתים כאב כרוני קשור במחלה כרונית. כאב כרוני או אקוטי עשוי להיות קשור בכל אחד מהמצבים הבאים.


כאב ישיר :
גירוי ישיר של חיישני הכאב של הרקמה גורם לכאב.


כאב דלקתי:
כאשר רקמה נפגעת, מערכת החיסון יוצרת דלקת על מנת לרפא את הרקמה. בדלקת יש חומרים מעוררי כאב. דלקת אינה זיהום והיא תהליך חיוני בריפוי. במקרים שהדלקת הופכת כרונית יהיה כאב דלקתי כרוני. במצבים אוטואמיונים מסוימים כמו דלקות פרקים ועוד נמצא גם כאב מסוג זה.


כאב עצבי:
כאב עשוי להיות קשור גם להפרעה מכנית או כימית למערכת העצבים (האחראית בין השאר לתשדורת הכאב). כאב הנובע מבעיה בעמוד השדרה בשורש העצב (כאב רדיקולרי) עשוי להופיע בכל אזור בידיים או ברגליים. סוגים שונים של נירופתיה בהם יש נזק לעצבים. העצבים הם כמו חוטי חשמל המעבירים אינפורמציה, מוטורית (להפעלת שרירים) או סנסורית (לתחושה כמו כאב, קור חום או מגע). נזק למערכת העצבים עשוי לגרום לירידה בתחושה אך גם לכאב עצבי שמורגש בחלק בגוף אשר אין בו שום נזק אולם העצב המעצבב אותו נפגע.
עצבים עשויים להפגע מטראומה, סוכרת, שבץ, כימותרפיה, וירוסים ועוד וכל אלו עשויים לגרור כאב כרוני ותסמינים נירולוגים נוספים כמו עקצוץ, נמלול, חולשה, ואובדן תחושה.


כאב ויסרלי (איברים פנימיים):
גם איברים פנימיים מקרינים כאב לפנים, לכתף לגפיים ולגב. כאב בכליה עשוי להיות מורגש במפשעות או בגב או בבטן התקף לב יופיע ביד או בכתף או בגב או בבטן או בלסת וכן הלאה. הכאב הויסרלי עמום יותר ורובו לא ממוקד באזור של הבעיה אלא אם כן הוא חריף או דלקתי, אז הוא יותר ממוקד.


כאב דיספונקציונלי:
כאב בו אין ממש בעיה אורגנית ממשית ולא נמצא שום ביטוי של גירוי חיישני הכאב של הרקמה במערכת העצבים
כמו פיברומיאלגיה (מחלה בה אין נזק לרקמה, אלא רגישות יתר המעוררת כאב).
קיים מצב נוסף בו כאב הופך להיות פסיכוגני, כלומר שמקורו בהפרעה נפשית כמו דיכאון או חרדה אשר עשויים להגביר כאבים קיימים או לעורר כאבים חדשים. מטופלים רבים מתקשים להסכים שמקור הכאב שלהם הוא סטרס או דיכאון משום שהוא מרגיש ממשי כמו כאב שקשור לנזק ברקמה.


כאב מתרופות:
שימוש בתרופות מסוימות עשוי לגרום לכאב כתופעת לוואי. למשל סטטינים להפחתת כולסטרול הגורמים כאבי שרירים. תרופות מסוימות לטיפול בסוכרת, אפילפסיה, דכאון ועוד עשויות גםכן לגרום לכאב.
מצב נוסף הגורם לכאב הוא שימוש בתרופות המשככות כאב, כן כן לא התבלבלתם, תרופות האמורות להפחית כאב עשויות בשימוש ממושך לגרום לאפיזודות של כאב אם במצבי התרגלות/ התמכרות לתרופה או כאשר מפסיקים להשתמש בה. דוגמא לכך היא כאבי ראש מסוג ריבאונס הנגרמים משימוש תכוף וארוך תקופה במשככי כאב לטיפול בכאבי ראש.


כאב מרכזי:
כאב הנגרם מהפרעה במערכת העצבים המרכזית (המוח וחוט השדרה). הכאב נקלט בקולטני כאב ברקמה (נוסיספטורים) הרגישים ללחץ, טמפרטורה או גירוי כימי, משם מועבר דרך המערכת ההיקפית למרכזית כלומר לעמוד השדרה ומשם לאזורים שונים במוח (היפותלמוס, קורטקס ועוד).
כאב מרכזי עשוי להיות קשור בגידולים, טרשת נפוצה, שבץ ועוד.



לסיכום:
כאב הוא מנגנון חשוב מאד וחיוני להשרדות. כאב עשוי להעיד על נזק לרקמה אך עשוי גם להעיד על הפרעה נירולוגית או שמקורו עשוי להיות מנטלי (נפשי). ישנו כאב אקוטי, חד וקצר מועד שאמור לחלוף כאשר הרקמה מחלימה וישנו כאב כרוני אשר מתמשך בגלל מגבלה בהחלמת הרקמה או שהרקמה בכלל החלימה אך מערכת העצבים ממשיכה לשדר כאב. שימוש במשככי כאב עשוי להקל על כאבים אך כדאי להפחית ולהמנע משימוש כרוני בסמים מסוג זה.



החדשות הטובות הן שניתן לטפל ברוב סוגי הכאב אצל האוסטאופת באמצעות טיפול באוסטאופתיה

ההודעה שלך נשלחה, תודה.
נחזור אליך בקרוב