מהי רדיקולופתיה (Radiculopathy) - רן ארבל אוסטאופת - מטפל בכאב

נכתב עלידי – רן ארבל DO
 
רדיקולופתיה היא תופעה שבה קיימת פגיעה וירידה בתפקוד של עצב. בשונה מתהליכים נירופתים פריפרילים (שבהם עצב נפגע שלא בסמוך לחוט השדרה) ברדיקולופתיה הפגיעה היא באזור שורש העצב – דהיינו סמוך לחוט השדרה באזור בו יוצא העצב מבין החוליות. ברדיקולופתיה לרוב נוצר לחץ מכני או גירוי דלקתי באזור שורש העצב אשר גורם לירידה בתפקוד העצב ותסמינים נירולוגים. בהמשך העצב עשוי להפגע ועשויה להתעורר דלקת.

רדיקולופתיה מעוררת תסמינים כגון חולשה, נימולים, עקצוצים, דגדוגים או כאב רדיקולרי (לא תמיד יופיעו כל התסמינים ולא תמיד יופיע כאב) באזור שקשור לעצב שנפגע. אף על פי שהפגיעה היא באזור שורש העצב התסמינים עשויים להופיע באזור יותר פריפרילי (מרוחק). למשל – פגיעה באזור הצוואר תגרום תסמינים ביד ופגיעה באזור הגב המותני תעורר תסמינים באזור הישבן או הרגל.


החדשות הטובות הן שניתן לטפל ברדיקולופתיה אצל האוסטאופת באמצעות טיפול באוסטאופתיה


כאב רדיקולרי
הכאב הרדיקולרי נלווה לרדיקולופתיה. מקורו בפגיעה בשורש העצב והוא מופיע בפיזור דרמטומי מתאים, כלומר באזור אשר מעוצבב עלידי העצב שנפגע.

גורמים לרדיקולופתיה
* תאונה או טראומה.
* מחלה של העצב או כל בעיה נירופתית או פגיעה באספקת דם באזור.
* סוכרת עשויה לגרום להפרעה באספקת דם לאזור.
* סבלוקציה או תזוזה בחוליה או פגיעה בסחוס, גידים שירירים או רצועות סמוכות. כל אלו עשויות לגרום לצביטה של העצב (Pinched), תופעה שנקראת גירוי שורש העצב (Nerve Root Irritation).
* בלט או פריצת דיסק.
* שינויים ניווניים הנגרמים עם הגיל וגורמים לשינויים במבנה העצם ושחיקת הסחוס.
* קיומם של אוסטאופיטים שהם זיזים גרמיים הצומחים מהעצם.
* אוסטאוארטריטיס (שחיקת סחוס מפרקי ניוונית).
* סקוליוסיס.
* זיהום.
* לעיתים רחוקות גידול שפיר או ממאיר.
* כל אחת מהתופעות תגרום לדלקת עם הזמן שתגרום לנפיחות באזור, תחמיר את הלחץ ותפגע עוד באספקת הדם.


אזורים בהם מופיעים התסמינים (חולשה, כאב,נימולים)
צוואר: (5-7C):
חוליה 5C – תחושה בחלק הקדמי חיצוני של הזרוע. קושי בהרחקת הזרוע וכיפוף המרפק.
חוליה 6C – תחושה בחלק (החיצוני) של כל האמה ו/או האגודל, קושי בישור כף היד וכיפוף המרפק.
חוליה 7C – תחושה בחלק האחורי של היד כולה ו/או אצבע 3. קושי בישור המרפק בלחיצת יד וישור האצבעות.


גב מותני (4-5L, 1S):
חוליה 4L – תחושה בירך קדמית/ פנימית, קרסול פנימי, שוק פנימית וגב הבוהן. קושי ביישור הברך, ביישור כף הרגל ובאינברציה (הטיה פנימה) של כף הרגל. כלומר קושי בעמידה על העקבים.
חוליה 5L – תחושה בחלק חיצוני של הירך והשוק, אצבעות 1-4 בגב כף הרגל. קושי בישור הירך, בכיפוף הברך, ביישור הבוהן ובאברציה (הטיה החוצה) של כף הרגל.
חוליות S1-2 – תחושה בישבן, ירך אחורית, שוק אחורית, עקב, ואספקט לטרלי (חיצוני) של כף הרגל והזרת. קושי בכיפוף הבוהן וכף הרגל כולה כלומר קושי בעמידה על קצות האצבעות או הרמת הרגל אחורה.

טיפול:
* טיפול ברפואה אוסטאופתית בשני מישורים: מקומי, לשחרור הלחץ והפחתת הגירוי באזור כלומר שחרור המתח מהשרירים מפרקים וכו. במקביל איזון המבנה הכללי של הגוף על מנת לשחרר את אותו חוסר איזון במבנה שגרם מלחתחילה לבעיה. הטיפול יתבצע ע”י מתיחות לחיצות משיכות והנעות מפרקים כמו גם טכניקות נוספות.
* תרגילים לחיזוק, הגמשה, שיפור התנועתיות ואיזון המבנה בבית.
* שינוי הרגלי חיים, תנוחות, ישיבה במשרד, צרות שכיבה בלילה או ישיבה בסלון או כל הרגל שתרום ליצירת הדפוס הבעייתי.
* יוגה, פילאטיס, טאי צ’י, פלדנקרייז, שחיה, הליכה, וכל פעילות גופנית מתאימה 2- 3 פעמים בשבוע. (במצב אקוטי יש להמתין מעט ולהתחיל בזהירות, בהדרגתיות ועם הדרכה מקצועית והקשבה רבה לתשדורות הגוף).
* טיפול בתרופות אנלגטיות (משככות כאב) ותרופות מסוג NSAIDS (תרופות נוגדי דלקת ללא סטרואידים).
* במקרים חמורים מאד שהטיפול המנואלי לא עוזר כלל יש לשקול התערבות כירורגית ניתוחית.
משך ההחלמה הינו 6 שבועות עד 3 חודשים.

כאב מוקרן (Referred Pain)
כאב מקורן לא קשור לרדיקולופתיה ויש להבדיל בינהם. כאב מוקרן הוא כאב המורגש באיזור מסוים אך מקורו באזור שונה והקשר הוא נירולוגי (עצבי). ישנם שני סוגים של כאב מוקרן: ויסרלי (של איבר פנימי) וסומטי (שמקורו בלחץ של שריר או בעיה מאזור פריפריאלי של העצב).

כאב מוקרן סומטי:
* תסמונת מיופציאלית היוצרת טריגרפוינט, כלומר סיבי שריר שמתכווצים .לחיצה על אזור בשריר שבו נוצרים טריגרפוינטים תגרום כאב בנקודה ולעיתים כאב מוקרן לאזור מרוחק.
* תתכן הלכדות עצבית באזורים שונים בגוף כמו אגן כתף מרפק ועוד אשר עשויה לגרום כאב מוקרן
* כאב מוקרן עשוי גם להיות קשור לדלקת בעצב או מחלה של העצב (למשל הרפס זוסטר) או חוסר באספקת דם לעצב (למשל בסוכרת) ועוד.

כאב ויסרלי מוקרן:
חשוב לשים לב לכאב שמקורו ויסרלי משום שהביטוי של הבעיה יהיה כאב שמורגש כשטחי/ שרירי וכדומה אולם מקורו באיבר פנימי. דוגמא נפוצה היא בעיה בלב הגורמת לכאב מוקרן באיזור השכמה היד (עשוי להיות בשמאל אך גם ביד ימין), בלסת, בכתף, בחזה. הלב עצמו לא יכאב. יש להיות עירנים לכך כי לעיתים אלו מצבים מסכני חיים ובכל מקרה יש לטפל באיבר וטיפול באזור הכאב לא יועיל. הכליות עשויות לגרום לכאב בשטח מותני רחב ובמפשעות. ההסבר הוא כנראה שהעצבוב של האזורים השטחים והאיברים מתמזג בנקודות מסוימות והמוח לא יודע שמקורו באיבר.

החדשות הטובות הן שניתן לטפל ברדיקולופתיה אצל האוסטאופת באמצעות טיפול באוסטאופתיה

ההודעה שלך נשלחה, תודה.
נחזור אליך בקרוב